اخبار

حمایت از درام‌نویسی و نمایشنامه‌نویسان یکی از راه‌های ورود به آگاهی برای مخاطب است

حمایت از درام‌نویسی و نمایشنامه‌نویسان یکی از راه‌های ورود به آگاهی برای مخاطب است
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت :حمایت از درام‌نویسی و نمایشنامه‌نویسان یکی از راه‌های ورود به آگاهی برای مخاطب است

شهرام کرمی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش رویدادها و جشنواره‌های متنوع سراسر کشور را در رشد و اعتلا و توسعه تئاتر انکارناپذیر خواند.

او با اشاره به پیشینه و اهمیت نمایشنامه‌نویسی گفت: تئاتر جهان و آثار برگزیده نمایشی از زمان یونان باستان تا دوران معاصر متکی بر حوزه درام‌نویسی بوده است و ما اساسا تئاتر را با درام به عنوان عامل مهم شکل‌گیری یک اثر دراماتیک می‌شناسیم.

وی ادامه داد: باید اعتراف کرد که در میان جشنواره‌هایی که در کشور برگزار شده، فقط جشنواره نمایشنامه‌نویسی اقتباسی گام دوم به شکل خاص به درام اهمیت داد امیدوارم این امر تداوم داشته باشد.

کرمی ضمن یادآوری ظهور درام‌نویسانی مهم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: آن‌ها در همان ابتدای دهه 60 نقش خود را در تئاتر کشور به‌خوبی نشان دادند. با این‌ حال، نمی‌توان به این نکته بی‌توجه بود که ظهور نمایشنامه‌نویسان در آن زمان، به جریانی فعال و مؤثر نینجامید و دراین‌باره سهم زیادی از این امر به ما در حوزه مسئولیت اجرایی برمی‌گردد که نتوانستیم برای رشد بنیادی‌ترین اصل حوزه هنرهای نمایشی برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که تئاتر برای آگاهی است و یکی از راه‌های ورود به آگاهی برای مخاطب، حمایت از جریان درام‌نویسی و نمایشنامه‌نویسان است.

سید مهدی شجاعی، نویسنده و عضو هیئت داوران جشنواره، دیگر سخنران این آیین بود گفت: مظلوم‌ترین وجه هنر، فرهنگ و ادبیات در کشور ما که اصلی‌ترین وجه آن نیز هست نویسندگی است.

وی محدود نبودن آثار ارسالی به مرزهای جغرافیایی، سیاسی و ... را نکته مثبت این جشنواره دانست و اضافه کرد: این جشنواره نشان داد کارهای بزرگ را انسان‌های بزرگ انجام می‌دهند در حالی‌ که بسیاری از اتفاقاتی که در کشور ما می‌افتد‌ ناشی از این است که کارهای بزرگ به دست افراد کوچک سپرده می‌شود.

این نویسنده ابراز امیدواری کرد: که در این جشنواره صرفا برندگان دیده نشوند‌ بلکه اتفاق مهم بعد از این و برای کسانی نیز که مقام نیاوردند رخ بدهد. شجاعی اظهار کرد: باید کسانی که استعداد و قابلیت دارند‌ زیر نظر مربیان و نویسندگان پیش‌کسوت رشد کنند و ارتقا یابند. کشف استعدادها و توجه و پرداختن به آن‌ها و رشد و اعتلایشان از اهداف جدی جشنواره نمایشنامه‌نویسی اقتباسی گام دوم است.

در بخشی دیگر از برنامه، سعید تشکری، دبیر علمی این رویداد، از تلاش‌های بسیارِ دست‌اندرکاران جشنواره برای آوردن صداهای مختلف از سطح کشور به شهر مشهد یاد کرد و گفت: تمدن تئاتر در شهر مقدس مشهد همچنان زنده است.

همچنین محمدعلی چمی‌گو، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره گام دوم، مشهد را قطب اصلی تئاتر کشور معرفی کرد و یادآور شد: دبیرخانه جشنواره نمایشنامه‌نویسی اقتباسی گام دوم به دستور آتش‌به‌اختیار رهبر معظم انقلاب آغاز به کار کرد.

او ادامه داد: این دبیرخانه به 2 منظور فعالیت خود را ادامه خواهد داد. نخستین هدف آن‌ ادامه این حرکت است که مورد تشویق استادان قرار گرفت. مأموریت دوم ما این است که سال آینده دست‌کم 5 اجرا از نمایشنامه‌‌های منتخب جشنواره روی صحنه تئاتر کشور برود.

۱۴ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۲۸
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید